První zápis v indexu: 19.12.2011 – Zápočet z Marketingu
Poslední zápis v indexu: 9.2.2012 – Zápočet a zkouška z Programování
Délka prázdnin: 3 dny
Počet chyb v indexu: 2
Počet zakoupených skript: 0

Na půli cesty! Přesně tak, mé studium se po absolvování třetího semestru pomalu přehoupává do druhé poloviny, kde mne bude čekat jednoroční „řízená“ praxe. Přede mnou je už jen půlrok seancí, přednášek a uléhání za lavicemi, než budu vržen do drsného světa byznysu. Zpátky ale k mému dosavadnímu působení. Předměty tentokrát početně přituhly – bylo jich více, než minulý rok. Většina z nich navíc zakončená zkouškou. Boj to byl neúprosný, ale všechny se mi nakonec podařilo skolit na první pokus.

Základy multimédií

  • Cvičící: Ing. Petr Weinlich, Ph.D.
  • Ukončení: zápočet
  • Obtížnost: 1/5

Nejjednodušší předmět, se kterým jsem měl ve třetím semestru tu čest. Název je opravdu kulantně zvolený. Jedinou věcí, jíž jsme se zabývali, nesla název Photoshop. Práci s ním si sjedete pěkně od základů, takže i naprostí nováčci v grafice se chytají. Učí se vybírat – čtverci, lasem, magickou hůlkou, prostě velká westernovsko-kouzelnická show.

Po většinu času jsme pracovali na různých fotomontážích či retuších fotografií. K získání zápočtu pak bylo třeba navrhnout PFku ekonomické fakulty. Stačí mít dobrý nápad a je to jednoduchá práce.

Co ovšem mohu tomuto předmětu vytknout, je naprostá nevybavenou učebny, kde probíhala výuka. V místnosti bylo deset počítačů na třicet lidí. Jistě uznáte, že v takovém prostředí se prostě nedá nic dělat. Nakonec si většina lidí musela nosit notebooky a pracovat na nich. Žádná jiná možnost ani nebyla.

Úsměvná byla rovněž verze, se kterou se na školních počítačích pracovalo – Photoshop 7. Pamatuji si, že i na mém starém počítači jsem měl osmičku.

Informační systémy III

  • Přednášející: Ing. Vladimíra Zádová, Ph.D.
  • Cvičící: Mgr. Tomáš Žižka
  • Ukončení: zápočet, zkouška
  • Obtížnost: 4/5

Další kolo informačních systémů, které nás provází po celou dobu našeho studia. Tentokrát jsme se zabývali tím, jak takový informační systém navrhnout. Je to obrovská nůše nezáživných informací, nejrůznějších pravidel a pojmů. Mít v tom všem přehled, dá docela zabrat.

Na cvičeních jsme si měli všechny teoreticky nabyté vědomosti v praxi vyzkoušet, ale štěstí nám příliš nepřálo. Většina bloků poodpadala, a když už jsme nějaký měli, stala se z nás technická podpora, která vyměňovala počítače v učebně. Dostali jsme se tak do komické situace, kdy jsme měli zadaný semestrální projekt, jeden týden do odevzdání a neměli páru, jak na to.

Přišlo několik odkladů, takže se to dalo zvládnout. Týmové zpracování „Návrhu informačního systému ve výrobním podniku“ jsme udělali, odevzdali, ale jak jsme si vedli, to už jsme se bohužel nedozvěděli. Nejspíše špatně, protože nikdo z nás si nebyl tak úplně jist tím, co dělá.

Obvykle bývá k zápočtu třeba písemný test, ale tomu se nám podařilo díky štěstí vyhnout. Dlužilo nám to. Teoretická zkouška se pak skládala písemně, tak i ústně. Nebyla procházka růžovým sadem a jsem rád, že je za mnou.

Anglický jazyk III

  • Cvičící: Hastrdlová Šárka, Mgr. Ph.D., Pavlíková Stanislava, Ing.
  • Ukončení: zápočet
  • Obtížnost: 3/5

Angličtina III se k našemu překvapení neproměnila v předmět, ale ve frašku. TULka nám přichystala opravdu nemilé překvapení. Vzdělávali nás totiž hned dvě vyučující najednou – jedna v pondělí a jedna ve středu. Jak správně tušíte, byl to neuvěřitelný, ale opravdu neuvěřitelný chaos. Nikdo nevěděl, co se na které hodině děje, komunikace mezi vyučujícími probíhala spíše na teoretické úrovni. Občas to vypadalo, že se ani navzájem neznají. Když o tom teď píšu, uvažuji, jestli jsem je někdy viděl pospolu.

K získání zápočtu bylo třeba od prezentovat nějaké ekonomické nebo informatické, nejlépe ekonomicko-informatické téma. Opět jsme byly svědky vtipné situace, kdy jedna z vyučujících měla jiný maximální počet bodů než ta druhá. Závěrečný zápočtový test byl naštěstí jednotný. Podařilo se mi prolézt, ovšem při čekání na výsledky, mě málem zabila nervozita. Vůbec jsem nevěděl, na čem jsem.

Marketing

  • Přednášející: PhDr. Ing. Jaroslava Dědková, Ph.D.
  • Cvičící: Ing. Světlana Myslivcová
  • Ukončení: zápočet, zkouška
  • Obtížnost: 3/5

Marketing je neopakovatelný, osobitý předmět. Brzy zjistíte, že teoretické znalosti jsou sami o sobě k ničemu. Jedná se pouze o pojmenovávají běžných věcí jinými jmény. Marketing je hlavě o přemýšlení, plánování a posuzování. Je důležité správně odpovídat na otázku: „Co by kdyby?“. Neustále jsme zpracovávali různé analýzy prakticky bez přípravy. Musím říct, že tato cvičení byla ze všech cvičení ta „nejcvicovatější“.

Naše snažení bylo zakončeno prezentací semestrální práce, kde jsme za úkol dostali analyzovat společnost a určit její kladné a záporné stránky. Následně navrhnout vhodná řešení k posilnění těch kladných a potlačení negativních. Poté nás čekal ještě zápočty test, který prověřil nejen naše znalosti, ale i rychlost jakou píšeme.

Zkouška písemnou formou stojící plně na teoretických znalostech. Hodně lidí si na ní téměř vylámalo zuby. Sláva jednodušším, prvním termínům.

Bankovní služby a finanční investování

  • Přednášející: Ing. Jan Mačí
  • Ukončení: zkouška
  • Obtížnost: 3/5

Tak schválně, kdo uhádne, čím byl tento předmět zvláštní. Ano. Má nejdelší název!

Vtáhne nás do světa peněz, úvěrů, bank, převodů, hypoték, šeků, směnek a podobných finančních skopičin. Na přednáškách se probírala jak historie, tak současnost a částečně i budoucnost chechtákového světa. Bylo to poučné, finanční znalosti se hodí každému člověku, který nechce přijít o své úspory. Případně pro ty, kteří si je chtějí někdy vytvořit. Podobnou přednášku by spousta lidí potřebovala.

Získané znalosti byly prověřeny, jak písemnou, tak i ústní částí zkoušky. Moc se mi sice nedařilo, ale nakonec jsem úspěšně „dal“.

Úvod do managmentu

  • Přednášející: Ing. Sáva Kubias
  • Cvičící: Ing. Andrea Valihorová
  • Ukončení: zápočet, zkouška
  • Obtížnost: 2/5

Náš obor se jmenuje manažerská informatika, takže jsem se konečně k něčemu tomu manažerskému dostali. Výuka probíhala poněkud zvláštním stylem, kdy se na přednáškách a cvičeních řešila úplně jiná oblast. Nicméně mě to příliš netrápilo, manažerství není zrovna konzistentní obor, který by měl hlavu a patu, takže se dá přeskakovat sem a tam.

Cvičení začínala v 7 ráno a byl na nich mírný chaos. Občas jsme sledovali video, které bylo natočeno asi těsně po pádu komunismu a jehož obraz přecházel do všech barev duhy, jindy jsme zase dělali různý testy a jindy do nás cvičící vtloukávala látku. Jelikož osobní rozvoj a věci s ním spojené řadím do kategorie mezi astrologii a černou magii, moc poučné mi to nepřišlo. Třeba to jiné zaujme více. Pro získání zápočtu bylo zapotřebí odevzdat a prezentovat semestrální práci na téma manažerský problém ve firmě.

Přednášejícím nám byl starý pán, který „manažeruje“ už nějaké ten pátek. Je to ten typ, který používá svérázné výukové metody, názorně ukazuje a občas odbíhá od tématu. Místy poučné, místy vtipné, místy smutné. Zkouška je písemná, částečně teoretická a částečně praktická. Zajímavá věc – pokud byste ze cvičení nezískali ani jeden bod, musíte ji napsat na 100%!

Programování II

  • Přednášející: Ing. Dana Nejedlová, Ph.D.
  • Cvičící: Ing. Dana Nejedlová, Ph.D.
  • Ukončení: zápočet, zkouška
  • Obtížnost: 1/5

Tento půlrok se programování nebralo příliš vážně. Ani si nevzpomínám, jestli jsem někdy navštívil přednášku, nebylo to potřeba. Dokonce ani na cvičeních nebyla účast povinná, takže osazenstvo rychle řídlo. K úspěšnému absolvování stačila jediná věc – upravit program z minulého semestru k obrazu vyučující. A ne, není to tak jednoduché, jak to zní.

Celý program v jazyce C musí být postaven podle pravidel jakéhosi pana Herouta, který asi bude nějaký hlavní guru přes programování v České republice. Ano, naučíte se při ladění některé užitečné věci a funkce, ale nesčetněkrát vám bude program vrácen jen proto, že tu chybí mezera, tu máte v proměnné velké písmenko atd. atd. Když se sérií oprav prokoušete, čeká vás sladká odměna – zkouška a zápočet v jednom.

Statistika I

  • Přednášející: Ing. Kateřina Gurinová, Ph.D.
  • Cvičící: Ing. Jan Öhm
  • Ukončení: zápočet
  • Obtížnost: 2/5

Další matematický předmět a postrach mnoha studentů. Ti jsou neustále strašeni, že statistika je nesmírně obtížná, a je nutné se ji drtit od rána do večera. Tento semestr mi až tak horká nepřišla. Ostatní studenti povětšinou na hrozby dali a přednáška se stala jednou z nejnavštěvovanějších.

Účast ovšem nebyla jednoduchá – vždycky jsem dostal hrozný hlad. Ano já vím, s učením to nemá nic společného, ale já opravdu dostával hrozný hlad. Bylo to k nevydržení. A když nám bylo poněkolikáté řečeno, že jestli nás to nebaví, tak ať tam nechodíme, rozhodl jsem se, že tohoto hlasu uposlechnu. Od té doby mne tam nikdo neviděl.

Naopak cvičeních se účasnil rád (jak jen to je ve škole možné). Řešit různé pravděpodobnosti, statistiky jsou prostě zajímavé a navíc mi všechno přišlo intuitivní a jednoduché. Jako by mě dřímal nějaký duch statistika. Navíc jsme chytili pohodového cvičícího. Někdo by sice řekl „pohoda, ale nic nenaučí“, nicméně mě to vyhovovalo a naučil jsem se toho poměrně dost. Minimálně tolik, že jsem bez větších komplikací napsal zápočtovou písemku.

Škole zdar.