Rozverný Fabulačník
Michal Ozogán

Optimální délka blogového článku

Optimální délka blogového článku

Jak je známo, dnešní doba je uspěchaná a lidé neradi čtou, zvláště pak na internetu. Předhoďte jim dlouhý text se sáhodlouhými odstavci a oni jen zakroutí očima, vzdají to a jdou dál.

Při psaná článků pamatujte, i kdyby byl váš projev sebelepší, tak ne každý se odhodlá do článku vůbec pustit. Pamatujte: Méně, znamená více!

Stimulujte oko čtenářovo

Ovšem pozor, ve svých textech nemusíte nutně škrtat! Stačí trochu upravit jeho vizuální stránku. Pokud jsou vaše články ve formě jedné, sáhodlouhé nudle textu, čtěte teď pozorně. V první řadě používejte odstavce. To je naprostý základ, elementární věc, bez které se neobejdete. U delších textů rovněž využijte podnadpisy, aby se v něm čtenář dobře orientoval.

Nejlepší volbou pro zlepšení vizuální přívětivosti jsou samozřejmě obrázky. Stačí obyčejné ilustrační fotky. Existuje velké množství fotobank, které jsou zdarma, tak toho náležitě využijte. Jejich seznamu najdete např. na petr.vaclavek.com či blog.stencek.com . I různé grafy a infografiky jsou zajímavé, tak se jich nebojte využít. O možnostech, jak svůj článek obohatit jsem již psal.

Stačí málo a váš text je ihned o něco přívětivější a čtivější.

Optimální délka neexistuje

Nadpis článku je hrozner lhář, protože nic jako optimální délka článku neexistuje. Máte schopnost napsat tisíc slov a udržet si přitom čtenářovu pozornost od začátku do konce? Tak prosím, tvořte tisícové články. Většina blogerů, ale něco takového nedokáže. Pište pouze to podstatné a své články zbytečně neroztahujte. Nejste ve škole, kde vám jde o znaky.

Malá ukázka: na následujícím grafu [1] uvidíte analýzu sta nejlepších blogů na Technorati.com(agregátoru blogů) a délky jejich článků.

Články mezi 100-500 slovy jasně vedou a všechno ostatní už je spíše minorita. Limit pěti set slov (cca 3 tisíce znaků) byste měli překračovat jen výjimečně a pokud jste si jisti tím, co děláte. Na druhou stranu pokud napíšete sto slov a nevíte jak dál, měli byste zvážit, zda je dané téma pro článek dostatečně obsáhlé. Na krátké myšlenky tu máme sociální sítě.

Ovšem pozor, důležité také je o čem píšete. Následující graf [2] ukazuje průměrnou délku článků u jednotlivých oborů.

Osobní rozvoj co se týče délky jasně vede. A je to logické, u každého zaměření blogu s píší jiné typy článků. Složitější věci potřebují delší formu.

Dejte na své čtenářstvo

Každému vyhovuje něco jiného a nikdy se nemůžete zavděčit všem, tak to ani nezkoušejte. Délku svých článku udržujte v mezích, která se vám zdá nejlepší. Nebo co tahle ze zeptat přímo svých čtenářů, co jim přijde nejlepší a připravit takovou malou anketu?

Určitě tím nic nezkazíte a získáte zajímavé informace o své čtenářské základně.

A jakou délku článků preferujete vy?


Komentáře
  1. Aneta

    Aneta: Ahoj Michale,
    tak jsem zase jednou zavítala na tvůj blog. Musím říct chtě nechtě na ty články o blogování prostě klikám (I know what you´re doing :D). Určitě nepíšeš jen tak nahodile a je jasný, že o tom něco víš, že máš zkušenosti a že je dokážeš předat.
    Sama se docela o tenhle, dnes už byznys, zajímám a sleduji různá videa o zvýšení sledovanosti apod. Nejenom proto, že sama mám začínající blog, ale protože je to doopravdy věda a člověk je ve své podstatě tvor celkem jednoduchý a vliv na něj mají i drobné věci.
    Každopádně mě docela zajímá tvůj názor, co je důvodem relativně velké sledovanosti ale malého počtu čtenářů? (Omlouvám se, pokud už máš na dané téma článek napsaný.)
    Díky moc 🙂

    http://www.infinitetreasure.blogspot.cz

    1. Michal Ozogán

      Michal Ozogán: Anet, jsem rád, že ti články přijdou užitečné. Tvůj dotaz jsem nedokázal tak úplně vstřebat, protože nedokážu odlišit sledovanost a počet čtenářů. Respektive bych si tipnul, že sledovanost bude počet přečtení článků a počet čtenářů číslo v tom boxíku označeném jako Followers?

      1. Aneta

        Aneta: Přesně tak, zajímalo by mě, co lidi přiměje ke sledování blogu a tím myslím právě odebírání článků. Protože mezi zobrazením blogu a jeho sledováním mám celkem diametrální rozdíly.

        1. Michal Ozogán

          Michal Ozogán: No, je to určitě dobrá otázka. Jako první problém vidím, že já vlastně vůbec nevím, přes co lidé nejraději blogy sledují. Existuje tolik možností … rss, email, přes sociální sítě, uložit si adresu blogu, na blogspotu přes ty „google čtenáře“ a každý asi preferuje něco jiného. Vlastně bude stát za to napsat o tom článek + anketu.

          Je třeba možné, že tvoji čtenáři nemají blogspot. Já bych třeba na ten boxík v životě neklikl, protože blogy sleduji přes jinou službu. Pokud to blogspot umožňuje, tak bych přidal ještě jeden follow boxík pod článek, aby ho člověk po dočtení příspěvku nemusel hledat. Pokud k tobě chodí hodně čtenářů z jednoho zdroje, tak si dost možná zvykli na to, že tam pravidelně najdou tvoje nové příspěvky a nemusí tě sledovat zvlášť. No všechno to jsou jen domněnky.

  2. Lamič

    Lamič: Pěkný příspěvek. Osobně mi přijde, že od té doby, co jsem si dal jasný limit, že článek = plus mínus 1 A4 textu, tak to mělo na mojí návštěvnost pozitivní vliv. Takže já s tím mám dobrou zkušenost a snažím se zkracovat a sekat, co to jde. Hlavně pryč s nic neříkající vatou.

    Pokud mám širší téma, udělat to klidně i na více dílů. Má to obrovskou výhodu. Pokud první část čtenáře chytne, jsou zvědaví a pravidelně klikají ve zvědavosti, jestli už ta blogerská děvka konečně dala pokračování. :)) Jen jsem dodnes nevykoumal, jestli je lepší dát druhý díl hned po tom prvním, nebo mezitím sepsat i jiné věci a pokračování dát třeba až za dalších x článků. Co se podle tebe vyplatí víc?

    1. Michal Ozogán

      Michal Ozogán: Pokud bych se na to podíval analyticky tak je podle mě lepší seriál roztahat, protože má šanci zaujmout více lidí. Vychází to z toho, že blogem projde za delší časový horizont více čtenářů, které může seriál potenciálně zaujmout.

      Co je určitě dobré vždycky na konci článku zobrazit odkazy na všechny starší i novější díly. Koukal jsem, že ty máš ten seznam někde uprostřed což mi nepřijde ideální. Uživatel dočtu a musí znovu scrollovat nahoru aby našel další díly.

      Taky je myslím dobré uvádět číslo dílo, aby bylo jasnější, že k přečtení je toho více.

      U mě je jeden z nejúspěšnější seriálů můj trip na Slovensko http://fabulator.cz/zavod-1000-miles-adventure-den-1/ Je to dohromady 10 dlouhých článků a překvapilo mě, kolik lidí to projde všechno.

      1. Lamič

        Lamič: Díky za tipy. Má to určo něco do sebe 🙂 Já že plánuji další několikadílný rozhovor, tak abych to udělal pro příště líp.

  3. Bára

    Bára: Věčná pravda: nejde jasně říct, že článek má mít tolik a tolik znaků, ale prokrindapána… článek bez odstavců, který je psaný malým písmem a autor se neobtěžoval s podnadpisy, obrázky, vytučněním a tak vůbec, to se prostě nedá.

Přidejte svůj komentář