Shromažďování osobních dat Facebookem pro mnohé představuje noční můru, ze které se né a né probudit. Bojí se, že jejich život bude prodán za pár šupů i s miliony dalších a Marka Zuckerberga si představují jako červeného ďáblíka s rohy a kopytem. Jsou to ovšem jen spekulace, oficiálně se nic takového neděje. I přesto Facebook vaše data efektivně využívá a to k servírování na míru šité reklamy. V přesností cílení se jí může momentálně jen máloco rovnat.

Inzerenti si vybírají z nepřeberného množství parametrů pro svou kampaň – od základních jako muži/ženy, bydliště, vzdělání, po složitější jako sexuální orientace, zájmy až po velmi specifické – vystudoval Karlovu Univerzitu, pracuje pro Škodovku či má narozeniny během příštích dvou týdnů.

Na takto cílené reklamě není nic špatného. Je vám servírováno jen to, co se vám líbí/zajímá vás (či spíše mělo líbit). Rozhodně lepší, než nestále emailové spamy nabízející viagru.

Co jsem tím úvodem vlastně chtěl říci? Že proti sběru osobních dat sice nic neuděláte, ale za to ho můžete dobře využít a to právě díky Facebook tlačítku like. Pomocí něj se dozvíte, jaká sorta lidí čte váš blog/web prostě jakoukoliv službu na internetu.

Podmínkou je mít účet na Facebooku a možnost upravovat zdrojový kód svého webu. Přihlaste se na váš účet a zadejte adresu facebook.com/insights

Zde klikněte na tlačítko „Přehled pro vaší webovou stránku“ Vyskočí vám lightbox, kde vyplníte adresu svého webu. Aby vám Facebook uvěřil, že je váš, musíte do jeho hlavičky (mezi tagy a) vložit zvýrazněný kód.

Poté už můžete vše verifikovat a statistiky se vám zpřístupní. Množství dat je vysoké a pokud ve vás dříme duše statistika, určitě se vyřádíte. Navíc, pokud jste tlačítko like používali již dříve, zobrazí se vám i starší data a nemusíte tedy čekat na nové údaje.

Rozklikněte svůj web, přejděte na „Tlačítko To se mi líbí“, „Demografické údaje“ a v rozklikávacím menu nad grafem vyberte „Počet zobrazení tlačítka to se mi líbí“. A zde už můžete vysledovat u jaké skupiny lidí jste nejčtenější.

Takto si vede například blog Fabulátor. Nejvíce boduje u mladých mužů. Slečny mé psaní asi příliš nebere a to tu mám i romantiku.

K dispozici je mnoho a mnoho dalších statistik. Povětšinou jsou dobře popsané a vysvětlené, takže si je můžete klidně projít sami. Získáte tak nový pohled na své čtenáře a úspěchy na Facebooku.

Z toho všecho sledování aspoň něco máte.