O svém by mohl vyprávět autor blogu Bugovo, který svým článkem 9 důvodů, proč nikdy nebudete bohatí nalákal na 15 tisíc unikátních čtenářů. A to hlavně díky sociálním sítím, kde se nezadržitelně šířil. Aktuální stav je 2,5 tisíce „liků“ a 139 sdílení na Twitteru. To je jen ukázka toho, jaká je jejich moc a že se určitě vyplatí.

Sociální sítě a váš blog se určitě nesmí nenávidět, nesmí to být ani známí, nýbrž velmi dobří a blízcí přátelé. Nejlépe ještě milenci s perverzními choutkami, kteří se ocucávají v jednom kole.

Co ale stálo za tak obrovským úspěchem? Určitě mnoho faktorů a štěstí bylo jedním z nich. Autor blogu zvolil téma, které vyvolává vášně, a které nezajímá pouze uzavřenou skupinu lidí, ale širokou veřejnost. Přečíst si ho mohl jak puberťák, tak mladý student, podnikatel či moderními technologiemi zasažený důchodce. Byl to článek pro všechny.

Kde a jak blog propagovat?

Sociálních sítí existuje nepřeberné množství a určitě není možné využívat je všechny. Dejte si pod článek milión nejrůznějších tlačítek, ikon a dalších udělátek a váš čtenář z toho akorát dostane depku, že nenajde to svoje. Stavte jen na těch nejdůležitějších, o kterých můžete s jistotu říct, že je někdo reálně využije. Máme tři nejzákladnější – Facebook, Twitter a Google plus. U úzce zaměřených blogů, pak je možné využít ještě nějakých „z oboru“, jmenovitě třeba LinkedIn. Hodně záleží, jaký typ blogu vlastně píšete.

Právě na první tři zmiňované byste se měli nejvíce zaměřit… nebo alespoň na jednu z nich. Každá má své nevýhody a nevýhody. Je už na vás, jak je dokážete využít ve svůj prospěch a jestli se vám vůbec vyplatí je používat.

Facebook

Proč je všude Facebook? Není jeho přístupem, uživatelskou přístupností, designem, ne, je to velikostí. Facebook je ohromný, skoro bych až řekl gigantický. Má téměř miliardu uživatelů a 3,5 milionu z nich uvádí jako místo pobytu Českou republiku (5,6 mil. i se Slovenskem). To je hlavní důvod, proč s ním počítat za každou cenu. Ignorovat ho si dovolí opravdu málokdo. Je prostě příliš velký.

Nejzákladnější postup, jak svůj blog na Facebook dostat, je pomocí tlačítka „like“, protože lidé na něj hrozně moc rádi klikají. Váš článek se tak dostane do streamů a přivede nové návštěvníky, kteří rádi klikají na…

Tajný tip: Některým lidem se místo „like“ tlačítka vyplatilo dát „share“. To už Facebookem není delší dobu oficiálně podporované, ale je možné si vytvořit vlastní. Rozdíl spočívá v tom, že nasdílení uvidím mnohem více přátel, než pouhé „likenutí“.

Budujte si síť čtenářů

Pokud si na Facebooku chcete budovat čtenářkou základu máte dvě možnosti – vytvořit si stránku nebo použít svůj běžný profil, u kterého si pouze zapnete možnost odběrů. Pokud se vás rozhodne někdo sledovat, budou se mu zobrazovat ve streamu vaše veřejné příspěvky. Jinak má v podstatě totožnou funkci jako facebook stránky, akorát se nekliká na „like“, ale na odběr. Díky soukromému profilu ale získáte základní fanoušky v podobě vašich současných přátel.

Nevýhodou je, že na Facebooku se vaše příspěvky se zobrazí jen mizivému počtu vašich následovníků. A pokud chcete více, musíte si zaplatit, což je pro nekomereční blogy většinou nepřípustné.

+ Obrovská uživatelská základna
+ Tlačítko like je velmi rozšířené a lidé jsou na něj zvyklí
+ Jednoduchá propagace pomocí reklamy
– Malý dosah vašich příspěvků
– Timeline může působit poněkud nepřehledně

Twitter

Twitter je jako sociální síť jedna velká specialita a podrobně ji popsat by bylo na samostatný článek. Jeho uživatelé se řídí vlastními pravidly. Každý váš výlev může mít pouhopouhých 140 znaků. Pokud chcete potenciálního čtenáře upoutat, musíte to udělat rychle.

Sdílet nemusíte jen text, ale i linky, obrázky či videa, každý ovšem ukrojí část z vašeho skromného limitu. Celé to působí jako velmi dobrá učební pomůcka, jak napsat jen to, co je opravdu důležité. Často se vám stane, že budete s délkou bojovat. Nad každým slovem je třeba se zamyslet a hledat písmenka, která by se dala ještě smazat.

Uživatelská základna je u nás prozatím malá, ale překladem do češtiny by mohla zrychlit svůj růst. Služba klaboseni.cz evidovala ve druhém kvartále letošního roku pokoření hranice 100 tisíc československých uživatelů. To sice zní jako mnoho, ale v porovnání s Facebookem to je 56x méně.

Otevřená síť

Twitter je ze své podstaty otevřená síť, takže drtivá většina tweetů je veřejných. Soukromé, uzavřené profily jsou spíše výjimkou. Vaším úkolem je získat co nejvíce followerů, tedy těch, kteří sledují vaše statusy. Na rozdíl od Facebooku je má šanci vidět opravdu každý.

Možnosti socálních pluginů jsou podobné jako u facebooku – „like button“ tu je „tweet button“ a „like box“ je „follow button“. Ani ve svém použití se příliš neliší.

Dejte si pozor, aby se váš profil nestal pouhým výčtem článků. Na to nikoho nenalákáte a to platí u všech sociálních sítí. Snažte se svými následovníky aktivně pracovat a dávat jim víc, než odběratelům rss kanálu.

+ pokud vás někdo následuje, můžete mít jistotu, že vaše příspěvky v jeho streamu budou
+ jednoduchost
+/- pouze 140 znaků
– malá uživatelská základna
– systém konverzací může být matoucí

Google plus

Nejnovějším příspěvkem do rodiny je Google plus. Je tu s námi již něco přes rok. Za tu dobu si získal obstojné množství uživatelů, ale není to zase nějaké terno. Ve světě jich má 250 mil., z nich 90 mil aktivních. Čísla pro ČR se mi nepodařilo dohledat. Jeho největší výhodu vidím v tom, že se skvěle doplňuje s vyhledáváním. Právě díky němu je vidět fotka a jméno u mého blogu.

V tom spočívá kouzlo Google+, že získáte výhodu ve vyhledávání jako s žádnou jinou sociální sítí. Body vám přidá i plusovací tlačítko, které si můžete dát pod příspěvky. Like box z Facebooku pak nahrazuje tzv. Badge

Opět platí, že můžete vytvořit svou stránku nebo propagovat soukromý profil. Jakou cestu zvolíte, je už na vás… zda budete blog šířit mezi přáteli nebo tyto dva světy oddělíte.

+ propojení s vyhledáváním (je dobré být s Googlem kamarád)
– menší uživatelská základna
– málo aktivní uživatelé

A co vy?

Na jakých sociálních sítích propagujete svůj blog vy? A odkud máte největší návštěvnost? Přidali byste k Facebooku, Twitteru nebo Plusku nějaké další klady či zápory?