Texty je ošklivé. Někdo se mnou nebude souhlasit, ale pravdou je, že fotografie jsou pro oči mnohem přitažlivější. Všechny ty barvy … světla … radost pohledět. Proto může být obrázek tím rozhodujícím faktorem, který rozhodne o tom, zda si čtenář rozklikne článek a přečte si ho.

Důležité jsou i uvnitř textu, aby ten milion monotónních písmenek nevypadal příliš nudně. Zároveň bych ale varoval, před přílišným počtem pouze ilustračních obrázků, které článek roztáhnou do neúměrné výše a sami o sobě nemají velkou výpovědní hodnotu. Spíše jen otravují.

Jaký obrázek použít

Nikdy se nespokojujte se špatnou fotografií. Každá použitá musí splňovat určité kvality. Nahrávejte ji v dostatečném rozlišení. Co je to dostatečné rozlišení záleží na vašem blogu. Pokud se obrázek zobrazuje na celou šířku monitoru, měl by mít 1920 pixelů na šířku, pokud je pouze v bloku textu uprostřed, většinou stačí okolo 1024 pixelů, někdy i méně.

Zároveň to ale nepřehánějte. Nemá cenu nahrávat obrázky v rozlišení, ve kterém jste je pořídili. Když totiž zobrazíte na webu foto o šířce 6000 pixelů nejenže to zpomalí prohlížeč (zvláště pak na telefonu), ale zároveň se někdy zobrazí přeostřeně. Tohle přece čtenářům nechcete udělat. Naučte se pracovat s nějakým grafickým editorem.

Fotka sama o sobě by samozřejmě měla být ostrá, mít dobrou kompozici a tak nějak být hezká. To už záleží buď na vašich dovednostech s foťákem nebo vkusu při výběru vhodné ilustrační fotografie. Přečíst si pár článků o fotografování určitě neuškodí.

Obrázek by neměl být úplně mimo a měl by odrážet to, co člověk v článku najde. Nejideálnější je samozřejmě nějaký váš vlastní výtvor, ve kterém se odráží vaše individualita a celkový styl blogu, ale když není zbytí, ilustrační obrázek postačí.

Kde takový obrázek sehnat?

V zásadě existují tři metody, kde se k vhodnému obrázku dostat:

  • vyfotit fotku přímo pro článek
  • použít fotku z vlastní knihovny
  • použít obrázek z fotobanky

Nejideálnější je samozřejmě první varianta, ale ne vždy nezbytně nutná. Pokud uděláte hodně obecnou fotografii, je lepší rovnou použít z fotobanky, protože je to rychlejší a výsledek je stejný.

Často spoléhám na svoji léty profocenou knihovnu. Když pořídím nějaký snímek a použiju ho třeba až za pár let, protože mi do článku prostě sedne. Proto je dobré si všechny fotky stahovat na jedno úložiště a vhodně si je rozřadit. Občas si je taky proberte, abyste tam neměli i milion první pokus o hezké vyfocení lilie.

V tomto ohledu je samozřejmě užitečné mít telefon s dobrým foťákem. Asi se dá očekávat, že všude si zrcadlovku (či foťák) tahat nebudete a ty nejlepší záběry často vznikají nečekaně. A pokud si fotíte všechno (snad kromě ranní stolice) budete mít zásob dost.

Obrázky z fotobank

Pokud chcete použít fotku někoho jiného, dejte si velmi dobrý pozor. Rozhodně nestahujte fotky, které se někde jen tak válí na Googlu. Mohlo by se velice lehce stát, že vám přijde dopis ať zaplatíte. Ostatně jednou to na mě zkoušela společnost Logicall, které nejde ani tak o spravedlnost, ale o to okrádat lidi. A jen tak mimochodem po poslední výzvě před soudním sporem se vám už neozve.

Aktuálně vyžívám dvou fotobank:

Můžete je zdarma použít bez toho, aniž byste uváděli autora. Ještě se mi nestalo, že bych tam nenašel dobrý ilustrační obrázek.

Animované gify

Články se dají také dobře oživit GIFy. Ty se sice nemusí líbit každému, protože svou animací odvrací pozornost od textu, ale dneska jsou prostě cool. Nejvíce je hledám na giphy.com. Jednotlivé GIFy mají tagy, takže se dají dobře vyhledávat. Občas to dá ale zabrat, najít ten, který se vizualizoval v mojí hlavě, ale trpělivost přináší růže.

Výhodou je, že stránka nabízí nástroj na vytváření vlastních GIFů. Stačí nahrát video a přidat nějaký text. Na výběr je z několika fontů, ale pouze jeden z nich si poradí s češtinou. Aspoň že tak.

giphy (4)

Embedované obrázky ze sociálních sítí

Novým zdrojem obrázků se mohou stát i sociální sítě. Prakticky všechny důležité (Twitter, Facebook i Instagram) nabízí embedování příspěvků potažmo fotek do webových stránek. Pokud tak naleznete veřejnou fotku, lze ji bez obavy o autorská práva vložit do stránky. Sama se totiž ozdrojuje.

Jak na to?

  • Facebook – Najděte si příspěvek, který je sdílení veřejně a klikněte na šipku vpravo nahoře u příspěvku. Tam vyberte Embed a zkopírujte si kód.
  • Twitter – U tweetu klikněte na trojci teček a vyberte Embed Tweet. Zkopírte kód a vložte na web
  • Instagram – U fotky, tři tečky, embed (v češtině je tam koukám naprosto mimo mísu překlad Vloženo) a zkopírovat kód.

A takhle to vypadá:

Jedno sto.

Fotka zveřejněná uživatelem Michal Ozogan (@fabulatorcz),