Rozverný Fabulačník
Michal Ozogán

6 způsobů, jak oživit blog

6 způsobů, jak oživit blog

Blog musí návštěvníky bavit a ne je pomalu, ale jistě unudit k smrti. Jo chápu, píšete blogové články přebujelé humorem a nadsázkou, ale ne vždy to musí stačit. Pro některé lidi jsou písmenka prostě nuda ještě předtím, než si něco vůbec přečtou. V zásadě na to můžete hledět ze dvou pohledů: On má problém! Nebo Vy máte problém!

Naštěstí existuje velké množství způsobů, jak takový blog oživit a náležitě zatraktivnit.

I. I řekl Bůh, načmárej tam něco

Tou nejjednodušší věcí, kterou můžete udělat, je používat obrázky. Nejlépe s železnou pravidelností. Schroustá si ho Twitter i Facebook a hned vypadají články o pořádný kus lépe.

Pakliže nemáte malířské cítění a své umělecké fotografie si dovolíte vystavit jen na Facebooku, kde vám je všichni pochválí, tak můžete využít rozšířených fotobank. Hledejte například na:

  • www.morguefile.com – fotky stoprocentně zdarma, velká rozlišení, u drtivé většiny ani nemusíte zveřejnit zdroj
  • www.deviantart.com – nejen fotky, ale i ilustrace, práce s právy trochu pokulhává, někde je výslovně napsáno, že je použít nemůžete, u některých že můžete a u jiných není ani slovo
  • www.everystockphoto.com
  • www.flickr.com – použijte pokročilé vyhledávání a filtrujte dle licence

II. I řekl Bůh, neváhej a toč!

Zbavit se dlouhého a úmorného textu jde videem. Používá ho opravdu malé množství lidí. Taky se není čemu divit. Objevit se před kamerou není nic snadného. Pokud však chcete vystoupit z davu, udělejte to.

Videoblogy začínají být oblíbené hlavně v zahraničí. U nás je vytváří opravdové minimum blogerů. U nás to jsou například:

  • videocast snakk #1 – tento videoblog vytváří Jakub Vaněk a je vlastně první český bloger, o kterém vím, že něco takového vůbec dělá.
  • tlamiczka alias Nikola Bornová
  • pokud máte nějaké další, určitě napište do komentářů

 

III. I řekl Bůh, rozdávej

Víte, po čem se lidem vždycky protočí panenky? Když vidí magický nápis zdarma. Kam se hrabe magnetická nebo gravitační síla? Tohle by se mělo učit ve fyzice! Zkuste uspořádat soutěž s nějakou hezkou odměnou. Ať už kupovanou nebo ručně vyrobenou.

Určitě byste neměli dávat jen tak nic zadarmo, to je jen chytrý (či podlý) reklamní trik. Vaši čtenáři budou muset něco vytvořit, udělat, aby si odměnu zasloužili. Tu jim nejlépe ještě podepište a s věnováním, aby bylo jasné, že ji má přímo od svého oblíbeného blogera.

Kolik investujete, jestli vůbec, je už na vás. Ale soutěž bez opravdové odměny, to prostě není ono.

IV. I řekl Bůh, na tohle se dívat nebudu

Zkuste změnit svou starou okoukanou šablonu. Zvláštně pokud používáte WordPress, můžete si vybírat v nepřeberném množství kousků zdarma. Jen si dejte pozor, protože takové vzhledy většinou za moc nestojí. Ale dají se mezi nimi najít i obstojné kandidáty.

Premium šablona ale zase tolik nestojí a vy do ní můžete s klidnou hlavou investovat. Vcelku dobrý výběr těch cenově dostupných najdete na themeforest.com.

Pokud používáte nějaký blogovací systém a nejedete na vlastním, máte lidově řečeno smůlu. Vaše možnosti jsou výrazně omezené a nic pořádného nevykouzlíte.

V. I řekl Bůh, dej mi na výběr

Jak už bylo řečeno, počítejte s tím, že váš čtenář je ten nejlínější tvor na světě (nic proti). Málokterý v sobě najde tolik energie, aby napsal komentář. Pojďme mu ulehčit práci a dejme mu anketu. Pod články si vždy připravte nějakou jednoduchou, kde vyjádří svůj názor.

A pozor, rádoby vtipné odpovědi většinou vítězí.

VI. I řekl Bůh, rád se vracím na stará dobrá místa

Vymyslete si nějaký vlastní, unikátní typ článků, který budete publikovat s železnou pravidelností a nebude vás stát příliš času. Pokud si ho vaši čtenáři oblíbí, budou se na váš blog neustále vracet a vy navíc ušetříte energii na neustálé vymýšlení témat.

O čem mluvím? Například Týdenní příběhy v obrazech aneb den, kdy… Popište co děláte. Kolik vám zbývá k doběhnutí na Měsíc? Kolik vám zbývá do napsání románu? Záleží jen na vás a vaší představivosti, co si vymyslíte.

I Bůh pomlčel

A chápu, že ptát se vás na nějaké dobré nápady je zbytečné. Protože ty dobré, použijete na vlastní weby. Tak alespoň – čím jste už oživili či ozvláštnili svůj blog vy?


Komentáře
  1. Jirka

    Jirka: U mě na blogu hodně pomohlo, když jsem přidal pár informací o mě (lidé mají představu, čí názor čtou), začal čtenářům více „vnucovat“ twitter, pod komentáře jsem přidal možnost „Upozorni emailem na nové komentáře“.
    Tím více pomohlo mám na mysli větší % vracejících se návštěvníků.
    Z dlouhodobého hlediska mám ověřeno, že hodně pomáhá pravidelné zveřejňování článků (a nemyslím jednou za měsíc 🙂 ) Bohužel se mi to většinou nedaří.

    1. Michal Ozogán

      Michal Ozogán: Také jsem si všiml, že poměrně velké množství lidí silně zajímá stránky typu „O mně“

      Upozornění na nové komentáře je určitě taky fajn věc. Pomáhá lidem se vracet. Akorát vždycky přemýšlím, zda ji nechat defaultně zapnutou či vypnutou. Zaplá je určitě účinější, ale zase trochu vlezlá.

      Pravidelnost je mocná zbraň, bohužel se, jaká říkáš, těžko používá.

  2. Forest

    Forest: Ahoj, celkem mě zaujaly Týdenní příběhy v obrazech. To si myslím, že je taky faktor, který velká část čtenářů vyhledává – soukromí.

    Jinak si myslím, že je velký rozdíl v jaké komunitě se blog pohybuje – blog.cz, blogspot, wordpress, blogger, adp. V některé komunitě stačí pouhá pravidelnost a návštěvníci se sejdou sami. Jinde je potřeba trocha více snahy. Ale pokud je obsah kvalitní, čtenáře si tak či tak najde.

    1. Michal Ozogán

      Michal Ozogán: Ahoj Foreste,

      zvláštní úvaha, která mě o soukromí napadla. Lidé si stěžuji, že se sociálními sítěmi už žádné nemají, ale já si myslím pravý opak. Mají totiž nad ním kontrolu. Jen oni sami určují co a komu zveřejnit (možnosti tu jsou, jen někteří neumí se sociálními sítěmi pracovat). Odhalí tak to, co chtějí, ukojí zvědavce a co doopravdy má zůstat v soukromí, to tam také zůstane.

      Ono v blogovacích komunitách to jde vždycky lépe. Nemyslím, že by stačila pouhá pravidelnost. Pokud máš na mysli pravidelnost, která má hlavu a patu, ale třeba nějak extra nevyniká, tak to klidně může.

      Naopak nesouhlasím s tím, že kvalitní obsah si vždy cestu najde. Čtenáři ho ještě musí najít. S kvalitou to jde lépe, ale ne bez práce.

      1. Forest

        Forest: Přesně jak říkáš – lidé mohou mít kontrolu nad svým soukromím, ale protože jsou líní a neumí pracovat s funkcemi soc. sítí, tak ji nemají. (Samozřejmě se bavíme o lidech, kteří ji chtějí mít).

        Máš pravdu, i kvalitní obsah musí čtenáři najít. To už je další část blogování – propagace.

        Hlavu a patu to musí mít vždycky. Na tom se snad shodneme všichni 🙂 .

  3. Mersmerize

    Mersmerize: S tím šestým bodem rozhodně souhlasím, i když jsem na to přišla relativně nedávno. U mě jsou rozhodně nejčtenější právě (foto)návody, které pravidelně fotím – to se pojí i s druhým bodem – je fakt, že spousta lidí je líná číst a raději koukne na fotky či na video:)

    A hodně se mi líbí to se soutěží a podpisem/věnováním – je to hezký a myslím, že i poměrně originální nápad.

    1. Michal Ozogán

      Michal Ozogán: Článek s vlastními fotkami je určitě velké pozitivum. Je na něm vidět, že člověk se tomu opravdu věnoval. A i z hlediska použitelnosti většinou není nic názornějšího než obrázek.

      Ona soutěž se pojí i s tím, že člověk musí do svého blogu něco investovat. To rozhodně není na škodu. Od té doby, co mám blog na vlastní doméně, si ho více vážím.

  4. fremy

    fremy: Děkuji za odkazy na fotobanky. Rád budu mít místo, kde je pravidelně hledat. Nejvíce oživí článek a doplní obrazové vnímání textu.

  5. rich

    rich: Taktéž díky za fotobanky. Dost dobré obrázky v morgueFile.

  6. zkusmo

    zkusmo: 1. Na slovo zdarma jsou Češi úplně úchylní, až se za to stydím. 2. Doplnění článku fotografiemi a screenshoty je podle mého názoru samozřejmostí. Většinu fotek se snažím nafotit sám, fotobanky tedy nepoužívám. 3. S častou změnou designu webu nesouhlasím. Když přijdu na web a pokaždé je jiný vzhled, odradí mě to. Jako kdyby bloger nevěděl co vlastně chce.

  7. ladyesik

    ladyesik: Já si na stránce s těmi šablonami, jak jsi tu dával odkaz, dívala a jedna se mi moc líbila – akorát teď nevím, jak ji napasovat na blog 😀 Ale přijdu na to, přišla jsem i na horší věci 🙂 … nebo víš, jak na to? 🙂

    1. Michal Ozogán

      Michal Ozogán: Bohužel tě budu muset zklamat (pokud nejsi extra výjimečně dobrá), nejde to. Blog máš hostovaný na wordpress.com a ten povoluje pouze systémové šablony, vlastní ti nahrát nedovolí. Jedinou tvou možností je koupit si doménu, hosting, nainstalovat WordPress a jet na vlastním.

  8. Em Age

    Em Age: Kolik zbývá k doběhnutí na Měsíc… to je asi nejlepší motivační věta k běhání, jakou jsem kdy v životě slyšela. 😀 Myslím, že s takovou bych mohla začít běhat i já.
    Jinak musím smeknout před tímhle článkem, je naprosto skvělý. Líbí se mi, jak jsi ke každému tipu psal „I řekl Bůh“, to bylo originální a vtipné.
    Já nejvíce používám ten tip s obrázky, ke každému článku na svém blogu dávám alespoň jeden, protože vím, že je pak vizuálně atraktivnější. 🙂

    1. Michal Ozogán

      Michal Ozogán: Ta hláška z doběhnutím na měsíc je teda z Endomonda https://www.endomondo.com/home Zrovna jsem koukal, jak jsem blízko. Mám naběháno asi tisic kilometrů a zatím jsem na dvou promilých. Ono to možná tak motivační nebude 😀 Ale svět mám oběhnutý už ze 2%.

      Když se koukám ještě do článku na Neváhej a toč, tak jak je ten článek starý, tak předtím to ještě nebylo dvakrát populární, ale dnes dělá videa snad každý druhý.

Přidejte svůj komentář