Prvním zásadním předpokladem pro získání komentářů je rozumná návštěvnost. Bohužel, reakce na články jen tak ze vzduchu dokáže vykouzlit jedině Chuck Norris. My ostatní, ubozí smrtelníci se musíme smířit se smutnou pravdou, že naše výlevy musí nejprve někdo číst. Získávání návštěvníků je ovšem kapitola sama pro sebe, takže se jí dnes nebudeme zabývat. Řekneme si pouze, jak ty stávající přesvědčit, aby vám něco zajímavého pověděli.

Žádný způsob, který by fungoval na 100% a počet komentářů díky němu rostl do nebes, naneštěstí neexistuje. Jedná se pouze o soubor rad, které vám s tím mohou pomoci. Mezi důležité věci patří například i o čem a jak píšete. Pokud se jedná o něco dlouhého, tak se tomu dostane mnohem méně pozornosti, než třeba jedno odstavcové úvaze. Tu si lidé díky její krátkosti přečtou mnohem radši, než nějaký román.

1. Na konci článků použijete „call to action“

Co to má být? Jde o termín používaný v markentingu, který má při správném použití zákazníka chytře vyzvat k nějaké akci. V našem případě se jedná o čtenáře a my ho chceme vyzvat, aby na konci článku napsal nějaký pěkný komentář. Můžete se čtenáře zeptat na nějakou otázku související s tématem článku, jaký on má názor na danou problematiku. Lépe se ptát na konkrétní věci, než na něco obecného, aby nemuseli tolik hloubat nad tím, co říct.

O komentář nicméně nežebrejte, i když i to má možná šanci na úspěch. Důležité je, abyste si nechali ještě nějaký prostor. Nemusíte v článku vyřknout všechno, co máte na srdci, nechte si něco i do komentářů, kde mohou vaše myšlenky dále růst.

2. Odpovídejte na komentáře

Komentář není jen odměna, je to také závazek – musíte na něj reagovat. Zpětná komunikace je velmi důležitá. Pokud čtenáři vidí, že hrajete mrtvého brouka, těžko se jim bude chtít něco psát. Vaše odpověď je zase odměna pro ně. Snažte se psát zdvořile a buďte nápomocní. Není nic horšího, než bloger, který plive jed na všechny okolo. Čtenář si musí být jist, že za svůj názor nebude zbičován.

Existují samozřejmě výjimky, můžete svou image založit na tom, že existuje jediný pravý názor (který máte vy) a všechny ostatní zastává jen banda tupců. Funguje to, minimálně u některých, ale je otázka, jestli se tak opravdu chcete chovat.

3. Umožněte svým čtenářům sledovat odpovědi

Mnohokrát se stane, že neznámá návštěvník narazí na váš blog, zaujme ho jeden článek, napíše komentář a opět odejde. Je dost možné, že jste ho viděli naposledy. Na váš blog zapomene a už ho nenavštíví. Dejte mu proto možnost, sledovat nové komentáře emailem. Jakmile se pod článkem objeví něco nového, může ho to zaujmout on se vrátí zpět, aby se opět vyjádřil.

Snažte se tedy své komentátory zbytečně neztrácet. Každá hlava (a ruka) se počítá.

4. Pište o kontroverzních tématech

Nic nevyvolá diskuzi lépe než téma, na které existuje mnoho protichůdných názorů. Vášnivé zaujetí pro věc a pře vám začnou růst jako houby po dešti. V každém oboru se jistě čas od času objeví událost, která je vyvolává a právě o té se musíte chytit. Lidé jsou celý hladoví, aby mohli jednu stranu odsoudit, prohlásit ji za pekelnou a tu druhou naopak vychvalovat do nebes. Čtenáři si rádi stěžují a lamentují.

Na druhou stranu se vám může diskuze pod článkem pěkně zvrhnout. Lidé si budou navzájem nadávat a brzy se jakákoliv logická argumentace rozplyne ve víru urážek a nenávisti. Vznikne vám krásné „flamewar“. Ale i to je způsob, jak získat komentáře.

5. Udělejte komentování co nejjednodušším

Snažte se, aby cesta ke komentáři vedla přes jeden jednoduchý formulář. Nikdo se vám nebude chtít registrovat na web kvůli obyčejné reakci na článek. Vyvarujte se různým captha, sami přece dobře víte, jaký je problém, to občas vyplnit… Je tohle l nebo I? Nic, na co by měl člověk nervy…

6. Odměňte komentátory

Lidé, který vám pod článek napíší opravdu kvalitní komentář by měli být odměněni. Je už na vás jaký typ podrbání za uchem zvolíte. Můžete třeba ty nejzajímavější názory na konci měsíce shrnout do nějakého článku „z vašich reakcí“, kde uvedete rovněž odkaz na autorův web. Například Drago, se kterým jsem nedávno dělal rozhovor, se nebojí opravdu propracovaný koment vzít a udělat z něj komplet nový článek.


Máte také nějaký způsob jak zvýšit komentovanost svých článků? Snažíte se psát i „diskuzní“ příspěvky, které k reakcím přímo vybízí nebo nemáte potřebu své čtenáře příliš zapojovat do dění?