Rozverný Fabulačník
Michal Ozogán

6 tipů jak získat komentáře na svém blogu

6 tipů jak získat komentáře na svém blogu

Komentář je pro blogera něco jako sladké cukroví, které může získat za pracně napsaný článek. Znamená pro něj, že někdo si jeho výtvor přečetl a zaujal natolik, že jej označil za hodný komentování. Je to pro něj jasná zpráva, že si blog nepíše jen tak pro sebe, ale že má své publikum, které mu naslouchá, a které na něj reaguje. Získat takový komentář, ale nemusí být vždy jednoduché.

Prvním zásadním předpokladem pro získání komentářů je rozumná návštěvnost. Bohužel, reakce na články jen tak ze vzduchu dokáže vykouzlit jedině Chuck Norris. My ostatní, ubozí smrtelníci se musíme smířit se smutnou pravdou, že naše výlevy musí nejprve někdo číst. Získávání návštěvníků je ovšem kapitola sama pro sebe, takže se jí dnes nebudeme zabývat. Řekneme si pouze, jak ty stávající přesvědčit, aby vám něco zajímavého pověděli.

Žádný způsob, který by fungoval na 100% a počet komentářů díky němu rostl do nebes, naneštěstí neexistuje. Jedná se pouze o soubor rad, které vám s tím mohou pomoci. Mezi důležité věci patří například i o čem a jak píšete. Pokud se jedná o něco dlouhého, tak se tomu dostane mnohem méně pozornosti, než třeba jedno odstavcové úvaze. Tu si lidé díky její krátkosti přečtou mnohem radši, než nějaký román.

1. Na konci článků použijete „call to action“

Co to má být? Jde o termín používaný v markentingu, který má při správném použití zákazníka chytře vyzvat k nějaké akci. V našem případě se jedná o čtenáře a my ho chceme vyzvat, aby na konci článku napsal nějaký pěkný komentář. Můžete se čtenáře zeptat na nějakou otázku související s tématem článku, jaký on má názor na danou problematiku. Lépe se ptát na konkrétní věci, než na něco obecného, aby nemuseli tolik hloubat nad tím, co říct.

O komentář nicméně nežebrejte, i když i to má možná šanci na úspěch. Důležité je, abyste si nechali ještě nějaký prostor. Nemusíte v článku vyřknout všechno, co máte na srdci, nechte si něco i do komentářů, kde mohou vaše myšlenky dále růst.

2. Odpovídejte na komentáře

Komentář není jen odměna, je to také závazek – musíte na něj reagovat. Zpětná komunikace je velmi důležitá. Pokud čtenáři vidí, že hrajete mrtvého brouka, těžko se jim bude chtít něco psát. Vaše odpověď je zase odměna pro ně. Snažte se psát zdvořile a buďte nápomocní. Není nic horšího, než bloger, který plive jed na všechny okolo. Čtenář si musí být jist, že za svůj názor nebude zbičován.

Existují samozřejmě výjimky, můžete svou image založit na tom, že existuje jediný pravý názor (který máte vy) a všechny ostatní zastává jen banda tupců. Funguje to, minimálně u některých, ale je otázka, jestli se tak opravdu chcete chovat.

3. Umožněte svým čtenářům sledovat odpovědi

Mnohokrát se stane, že neznámá návštěvník narazí na váš blog, zaujme ho jeden článek, napíše komentář a opět odejde. Je dost možné, že jste ho viděli naposledy. Na váš blog zapomene a už ho nenavštíví. Dejte mu proto možnost, sledovat nové komentáře emailem. Jakmile se pod článkem objeví něco nového, může ho to zaujmout on se vrátí zpět, aby se opět vyjádřil.

Snažte se tedy své komentátory zbytečně neztrácet. Každá hlava (a ruka) se počítá.

4. Pište o kontroverzních tématech

Nic nevyvolá diskuzi lépe než téma, na které existuje mnoho protichůdných názorů. Vášnivé zaujetí pro věc a pře vám začnou růst jako houby po dešti. V každém oboru se jistě čas od času objeví událost, která je vyvolává a právě o té se musíte chytit. Lidé jsou celý hladoví, aby mohli jednu stranu odsoudit, prohlásit ji za pekelnou a tu druhou naopak vychvalovat do nebes. Čtenáři si rádi stěžují a lamentují.

Na druhou stranu se vám může diskuze pod článkem pěkně zvrhnout. Lidé si budou navzájem nadávat a brzy se jakákoliv logická argumentace rozplyne ve víru urážek a nenávisti. Vznikne vám krásné „flamewar“. Ale i to je způsob, jak získat komentáře.

5. Udělejte komentování co nejjednodušším

Snažte se, aby cesta ke komentáři vedla přes jeden jednoduchý formulář. Nikdo se vám nebude chtít registrovat na web kvůli obyčejné reakci na článek. Vyvarujte se různým captha, sami přece dobře víte, jaký je problém, to občas vyplnit… Je tohle l nebo I? Nic, na co by měl člověk nervy…

6. Odměňte komentátory

Lidé, který vám pod článek napíší opravdu kvalitní komentář by měli být odměněni. Je už na vás jaký typ podrbání za uchem zvolíte. Můžete třeba ty nejzajímavější názory na konci měsíce shrnout do nějakého článku „z vašich reakcí“, kde uvedete rovněž odkaz na autorův web. Například Drago, se kterým jsem nedávno dělal rozhovor, se nebojí opravdu propracovaný koment vzít a udělat z něj komplet nový článek.


Máte také nějaký způsob jak zvýšit komentovanost svých článků? Snažíte se psát i „diskuzní“ příspěvky, které k reakcím přímo vybízí nebo nemáte potřebu své čtenáře příliš zapojovat do dění?


Komentáře
  1. vitsoft

    vitsoft: Dobrou fintou je taky dopustit se v příspěvku logické, nebo alespoň gramatické chyby. To se pak komentářoví trollové a gramatičtí nacisté mohou přetrhnout, aby ji uvedli na pravou míru a předvedli tak svou moudrost.

    1. Michal Ozogán

      Michal Ozogán: Nejdřív jsem si myslel, že to je narážka na něco v článku. 😀 Minimálně na útoky gramatických nacistů jsem plně připraven a psychicky obrněn…

      Úmyslné vpasování chyb je velmi zajímavý způsob, i když takový komentář asi nemá žádnou hodnoty a ty logické by vedly k obsahovému znehodnocení článku, což nebude to pravé ořechové. Každopádně děkuji za první reakci. Ono článek o komentářích bez komentářů by byl nanejvýš podivný.

      1. Jitka

        Jitka: No pár gramatických přehmatů by se našlo, ale nebudeme to řešit 😀

    2. Michal Kroužek

      Michal Kroužek: Logickými a pravopisnými chybami člověk shazuje svojí práci, takže mi to nepřijde jako moc dobrá rada.

      1. Michal Ozogán

        Michal Ozogán: Souhlasím. Je prostě jistá meze, která by se neměla překračovat. Ono nejde o samotný počet komentářů, ale o jejich přínos autorovi, čtenářům i náhodným kolemjdoucím.

  2. Daja

    Daja: Tak to je opravdu zajímavé, mám teda osvědčené to s tím odpovídáním na komentáře a psaní o zajímavých tématech, na které je mnoho názorů. Jako třeba čtení knih :/ bohužel u tohohle jsem měla reakci většinou negativní 🙁

    1. Michal Ozogán

      Michal Ozogán: Tak ono asi také záleží na publiku. Třeba právě u čtení jsou lidé, kteří se téměř nedotknou knížky. Nebo jim to téma třeba přijde příliš složité. Já třeba čtu rád , diskutovat pak o nějaké myšlence knihy mně zas až tolik nebere. Záleží jak přesně to téma „čtení knihy“ bereš.

  3. Kvasnička Jan

    Kvasnička Jan: Zajímavý článek. Sám vím, že kolikrát se dostanu k opravdu pěknému článku a chci zde vložit komentář, ale captcha nebo složitá registrace mě většinou odradí, navíc, když z poslední takové registrace mi chodí samé spamy na email. Tento způsob komentování, co je zde, mi přijde jako nejlepší možná volba.
    Mnohdy jsem viděl články, které nebyly až tak poutavé a neřešily kontroverzní témata, ale to zaměření článku dokázalo lidi rozdělit na dva tábory a následná diskuze v komentářích byla velice zajímavé. Blog díky tomuto článku získal spoustu nových návštěvníků, kteří se tam vracejí. Schválně kdo ví, o jaký článek se jedná? Byl v poslední době také nejvíce vidět na sociálních sítích.

    1. Michal Ozogán

      Michal Ozogán: Na sociálních sítích jsem nezaznamenal nějaké zvláštní aktivity, asi mám špatné přátele 😀 Každopádně člověk nikdy neví, jaký článek lidi zaujme. Občas to vůbec nečeká a je to i trochu o štěstí. Jeden podařený článek může blogera pošopnout pěkně nahoru, zvlášť, když ho někdo vlivný nasdílí.

  4. Kvasnička Jan

    Kvasnička Jan: Pro ty, co neví, tak tady autor článku napsal i zhodnocení: http://www.bugovo.com/jak-jsem-za-48h-zvysil-pocet-followeru-na-twitteru-a-rss-o-30/. Je to velice zajímavé, doporučuji přečíst. Samotného mě zarazilo, že zrovna takový článek vyvolal tolik rozruchu.

    1. Michal Ozogán

      Michal Ozogán: Tak mám pocit, že přeci jen jsem na článek také narazil, je mi povědomý. I když si ho mohu plést s podobným „Je špatné být bohatý?“ (ve smyslu že v obojím je bohatství). Není to vyloženě kontroverzní článek, ale zase na druhou stranu naráží na jistou část obyvatelstva, která vidí všechno negativně a považuje všechny bohaté za zloděje.

      Co jsem se akorát koukal, tak u článku má být momentálně 76 komentářů, ale je jich vypsáno mnohem méně, tak nevím, co si o tom mám myslet a kam se poděl zbytek.

  5. Slečna fotografka

    Slečna fotografka: Užasné články, čtu je jedním dechem 🙂
    Nevím si rady s bodem
    3. Umožněte svým čtenářům sledovat odpovědi, jak na to, aby se odpověď na komentář posilala emailem? 🙂

    1. Michal Ozogán

      Michal Ozogán: Díky, jsem rád, že se ti články líbí.

      Bohužel tě ale musím zklamat, protože blogspot posílání komentářů do emailu neumožňuje. On hlavně ani ke komentování nežádá emailovou adresu, takže ani není kam posílat.

      Nebo to možná jde, ale nevím jak na to. S blogspotem příliš zkušeností nemám, ale vidím to spíš ne.

      1. Slečna fotografka

        Slečna fotografka: Právě , že jsem našla jen sledováni celého blogu pomocí emailu, ale nevadí – svět se nezboří! :)Díky

  6. Muz

    Muz: Občas je dobré o svém článku dát vědět na nějakém fóru a vyvolat tam diskuzi nad tímto článkem, popř. na něj upozornit – např. na votočvohoz, kde jsou tisíce lidí, kteří komentují téměř vše..

  7. Em Age

    Em Age: Výborný článek!
    S pár tipy se mohu absolutně ztotožnit, jelikož je také hojně využívám. Odpovídám na komentáře, píšu kontroverzní články, apod. 🙂 Skvělé tipy a mnoha lidem rozhodně pomůže.
    Jinak ano, cením si tohoto jednoduchého komentářového formuláře. 🙂 Takový by měl být všude.

    1. Michal Ozogán

      Michal Ozogán: Kontroverzní články jsou fakt boží vynález. Stačilo napsat recenzi na Padesát odstínů šedi a komentáře se jen hrnuly 😀

  8. Marky (My Pink Boudoir)

    Marky (My Pink Boudoir): Captha by me ani tak neodrazovala kvuli lusteni cislic a pismen jak tim jak krade cas a obcas i znemoznuje komentovat dany clanek. Stalo se mi nejednou ze jsem svuj komentar „odeslala“ a az potom se na strance objevila zadost o vyplneni kodu cehoz jsem si nevsimla. Je to otravne a bloger tim muze prijit o reakce ctenaru. Take jsem se setkala s tim ze ctenar musel spocitat priklad misto prepsani kodu, to je otravne asi nejvice, obzvlaste kdyz se pocitani nedari :D. Vytvorit jednoduchy formular je podle me vice nez vitane.

    Na svem modnim blogu obvykle pokladam otazku tykajici se daneho outfitu ci modniho trendu. Souhlasim ale s tim ze dostatecna navstevnost je zakladem k urcitemu poctu komentaru. Take skutecnost ze ctenar vidi ze ostatni komentuji ho vetsinou povzbudi zapojit se spise nez byt potencionalne jedinym komentujicim. Co velmi pomaha k ziskavani komentaru je patrit do skupin lidi se stejnym zajmem na ruznych socialnich mediich, pricemz zapojeni se do diskuzi pomaha k vytvoreni vztahu a tim i k podpore a komunikaci (komentarum).

    Zaujal me tvuj posledni bod. Ten je zajimavy. Lide maji motivaci radi. Dobre k zamysleni.

    Marketa
    http://www.mypinkboudoir.eu

    1. Michal Ozogán

      Michal Ozogán: S captcha mám špatnou zkušenost například u blogpostu. Často se stane, že ji dokonce vyplním správně, ale komentář se mi stejně neodešle a já pak už nemám vůli psát ho znova, protože jsem si ho neuložil.

      Souhlasím s tím, že je dobré vytvořit si nějaké vazby na „lidi z oboru“. Vzhledem k tomu, že takoví lidí musí mít názor, tak je pak snažší ho výjádřit 😀 A to že komentáře lákají komentáře je také velmi zajímavý a užitečný tip.

    2. Adhara

      Adhara: Príklady a otravné? Čože? Podľa mňa sú omnoho otravnejšie nečitateľné hieroglyfy. A že niečo na overenie človečenstva musí byť, je jasné, inak by sa admin utopil v spame. Kto má problém s násobilkou, ten by mal vedieť, že každý počítač má predsa kalkulačku.

      1. Michal Ozogán

        Michal Ozogán: Na luštění gieroglyfů jsem jednou svolával přátele na Facebooku 😀 https://www.facebook.com/photo.php?fbid=916903835056745 Byl jsem fakt zoufalý, protože byl v kontaktní formuláři a já ho fakt potřeboval odeslat.

        Naštěstí v dnešní době existují už efektnější metody, jak filtrovat spam. Bohužel ne všichni to ví…

  9. Maglaiz

    Maglaiz: Máš velice zajímavou strategii psaní článku. Prvně čtenáři dáš to, co už ví sám, a jako třešinku na dortu vhodíš do placu naprosto nový tip. Tak si říkám, jestli tahle strategie výstavby článku na čtenáře zabírá?

    Jak už asi je z předchozích řádků patrno, nejvíce mne zaujal bod poslední, šestý. Vytvořit tzv. hitparádu nejlepších komentářů. Zase ale na druhou stranu neurazí se pak komentující, když svůj komentář v daném článku neuvidí? Ego čtenářovo je věc ošidná, možná ještě horší než ego samotného autora článku.

    1. Michal Ozogán

      Michal Ozogán: Když je článek strukturovaný takhle do bodů, kde vlastně každá část může stát samostatně, tak čtenář stejně může rychle hned přeskočit na to, co ho zajímá. Rozhodně jsem nečekal, že bude mít poslední bod takový úspěch a bude třešničkou na dortu, protože mě vlastně všechny ty možnosti přijdou více či méně přirozené, i když ne všechny je využívám.

      Komentující lze odměnit i nějakou „objektivní cestou“ – například ty nejaktivnější vypíchnout v postranním panelu. Na jednom blogu to takto používám a lidé, co se zapojují, získají odkaz s fotkou a nějakou návštěvnost. Je pak problém, že to není možné automatizovat pro všechny systémy (na blog.cz to asi nepůjde) a taky aby to lidé nevzali jako výzvu ke spamu a jejich komentáře měli hlavu a patu.

      Ještě pak užitečný může být systém palců, kdy sami čtenáři mohou hodnotit komentáře a ty oblíbené pak lze nějak zvýraznit.

  10. Maglaiz

    Maglaiz: Nápad s palci je také dobrý, leč realizovatelný asi jen na vlastní doméně. Ony všechny ty body jsou přirozené, akorát mne zaujal nápad udělat z komentářů celý článek.

  11. Sue Diamond

    Sue Diamond: Vynikajúci článok. Väčšinu z týchto rad používam tiež – pýtam sa čitateľov na ich názor, odpovedám na komentáre, snažím sa odmeňovať pravidelných čitateľov a diskutujúcich… Myslím, že veľmi dobrým spôsobom je komentovanie čitateľovi oplatiť a pozrieť sa ako také „poďakovanie“ zase na jeho blog, niečo si prečítať a tiež mu niečo napísať – samozrejme nie nasilu, ale len ak skutočne človek chce a ak ho článok baví. Osobne nemám rada vynútené komentáre, z ktorých polovica je reklama na vlastný blog. Myslím, že vybudovanie si pravidelných čitateľov je beh na dlhú trať a ani to ešte nie je zárukou narastajúceho počtu komentárov. Aspoň si to tak všímam na rôznych blogoch. Číslo odberateľov môže byť nesmierne vysoké, ale komentáre stále akosi chýbajú. Ja osobne sama pociťujem nedostatok komentárov, no číslo návštevnosti je každý deň vysoké. Myslím, že u nás sú ľudia možno aj trošičku leniví k vyjadrovaniu vlastného názoru, alebo nemajú fantáziu čo by k téme povedali.. Tak či onak, stále sa máme čo učiť – ako autori článkov, tak i čitatelia 😉

    1. Michal Ozogán

      Michal Ozogán: Ono je to občas těžké vymyslet ten správný komentář. I když se článek líbí, tak třeba čtenář nemusí cítit potřebu k němu cokoliv dodávat. Což je škoda, ale zase na druhou stranu nutit se do komentářů a mít je jen jako reklamu, je, jak říkáš, špatné.

      Já jsem třeba z druhé ruky slyšel, že někdo má můj blog rád a pravidelně ho odebírá, ale do té doby jsem to vůbec nevěděl a hrozně mě to pak motivovalo do dalšího psaní.

  12. D@ve

    [email protected]: Díky za praktický článek! Nejvíc mě zaujala ta myšlenka komentátory odměňovat formou článku s nejlepšími reakcemi. To bych ale na svém blogu musel mít měsíčně víc komentářů než kolik má ruka prstů. Podle statistik můj blog lidé čtou, ale málokdy zanechají komentář pod článkem. Myslím si, že blog o víře je dostatečně kontroverzní, přesto však těch komentářů je jak šafránu. Ne že bych kvůli tomu nespal, ale, jak píšeš, každý komentář potěší.

    1. Michal Ozogán

      Michal Ozogán: Obávám se, že blog o víře je sice velmi záslužné téma, ale dnešní doba ani naše země tomu nepřeje. Sice víra je sama o sobě kontroverzní, ale často jde spíše o postavení islámu, církevní restituce, ale už ne víra jako taková. Navíc je asi pro lidi těžké o tom diskutovat.

      Zde se určitě vyplatí najít lidi, kteří mají k tomuto tématu velmi blízko a osobně se jich dotýká. Určitě budou například na facebooku nějaké skupiny pro věřící…

  13. Terka M.

    Terka M.: Snažím se procházet různé další blogy a píšu na ně obsáhlé komentáře. Tedy za předpokladu, že se nejedná o povídku, báseň nebo fotky. V takovém případě, když se mi líbí, nemůžu z nějakého důvodu napsat nic delšího. Na úvahu, u které mě zajímá téma, také napíšu komentář. 🙂

    Jo, kontroverzní témata. Nedávno jsem si uvědomila, že se mi na taková témata hrozně dobře píše. Mám ráda, když dostanu zpětnou vazbu, ať už je jakákoliv. 🙂 Možná to bude tím, že ty komentáře pod článkem přibývají rychlostí blesku nebo mě baví ty reakce na můj článek. Pravděpodobně obojí. 🙂

  14. Marky

    Marky: Já jsem na facebooku v blogových skupinách a to má taky občas docela účinky.
    Je docela zajímavé, že když píšu nějaký osobní článek, je nejvíce reakcí a naopak nejméně u recenzí a tutoriálů. Snažím se na komentáře odpovídat, ale minulý týden toho bylo tolik, že se to nedalo. 🙂 Skvělý článek!:)

    1. Michal Ozogán

      Michal Ozogán: Myslím, že osobní články vzbuzují více emocí a názorů a lidi mají větší chuť komentovat. Recenze a tutorialy se čtenář třeba přečte, hodí se mu, ale už neví, co by k tomu ještě doplnil. Ale bude tam spousta faktorů, které se jen těžko domýšlejí.

      Ono asi ne na každý komentáře je nutné odpovídat. Pokud jich má člověk hodně, tak by se z toho zbláznil.

  15. ichi

    ichi: Můj božský komentář se pravděpodobně neodeslal. o.O
    Každopádně: Nějak se mi nechce psát o kontroverzních tématech jen kvůli komentářům, avšak chápu, co jste tím chtěl říct. Jen mě mrzí, že vlastní knižní tvorba si komentáře očividně nezaslouží, ačkoliv na ní člověk stráví pěknou spoustu času. 😀

    1. Michal Ozogán

      Michal Ozogán: Obecně kontroverzní téma přitáhne jak více komentářů tak i čtenářů. S takovým knižním blogem je docela potíž, protože je často dlouhý a nikdo teď moc nečte. I já mám radši kratší příspěvky, protože z monitoru to stejně není dobré počtení. U povídek je myslím lepší prosazovat se v nějakých soutěžích.

Přidejte svůj komentář

 


Nepřehlédněte Peníze z blogování?

Peníze z blogování?

Blogování vždycky bylo a vždycky bude činností, která se dělá dobrovolně, ve svém volném čase a bez nároku na mzdu (pokud to ovšem neděláte pro firmu, ale to už je zas jiná pohádka). Odměnou tudíž není tučný obnos na bankovním účtě, ale čtenáři, kteří vás čtou a sem tam dají o sobě vědět nějakým tím komentářem. A pokud ve vás dříme duše opravdového blogera, bude vám to stačit.

Zobrazit →

Blogovací platformy

Blogovací platformy

Když se rozhodnete psát si vlastní blog (nebo nedej bože blogísek), musíte hned na začátku učinit několik významných rozhodnutí, které vás ovlivní na dlouhou dobu dopředu. O čem budete psát? Jak to budete psát? A kde to budete psát? Dnes se budeme zabývat odpovědí na poslední otázku – Kde?

Zobrazit →