Jak svůj blog propagovat na Facebooku zdarma

Facebook kdysi představoval klenot, který umožnil propagaci na internetu těm, kteří neměli žádný rozpočet. Nicméně doba se změnila a tento klenot nyní zobrazuje především placenou reklamu. Dá se na něm vůbec protlačit nějaký obsah zdarma? A hlavně jak?

Sociální sítě představují pro blogy významný zdroj návštěvnosti. Pokud se vám podaří napsat něco extrémně virálního, můžete vyboostovat počet přečtení svého článku do astronomických výšin (a nebo si při tom nechat shodit servery). U mě představují návštěvníci ze sociálních sítí 25% veškerého provozu. Polovinu z toho tvoří Facebooku. Nicméně pokud si budete chtít propagovat blog zrovna na něm, očekávejte mnoho výzev. A to hlavně v případě, že nemáte žádný rozpočet a chcete se propagovat zdarma.

Stejně jako internet, tak i Facebooku se během několika posledních let změnil. Už dávno to není žádný náš kamarád, který by nám umožnil velmi jednoduše a zdarma propagovat svoje stránky. Na svůj provoz potřebuje nemalé peníze, které získává z reklamy. Snaží se proto omezovat free příspěvky a do timeline uživatelů vtloukat placený obsah. Pokud máte stránku s tisíci like, můžete být rádi, pokud váš obsah uvidí sto lidí. Ne snad proto, že by ho ostatní vidět nechtěli, ale jednoduše proto, že jim ho Facebook vůbec nabídne.

Ale zpět na začátek, nejdříve vám představím, jaké kanály lze k bezplatné propagaci používat:

1. Osobní profil

S osobním profilem se začíná jednoduše. Předpokládám, že svůj účet na Facebooku už máte a vydržujete si určitý počet přátel. Ti mají to štěstí (nebo smůlu), že se mohou stát prvními čtenáři vašeho blogu. Bude samozřejmě záležet, jakou míru anonymity si chcete uchovat. Ostatně tento problém jsem popsal v článku o volbě blogového jména. Pokud vám nevadí, že si obsah blogu přečtou vaši přátelé, nic vám nebrání sdílet články na osobním profilu.

To je ovšem pouhý začátek. Na osobním profilu nemusíte mít pouze své přátele. Je to už nějaký pátek, co Facebook zapnul možnost sledování. To znamená, že pokud si tuto funkci zapnete, lidé vám mohou dát follow a vidět vaše veřejné příspěvky na svojí timeline. To vše bez toho, aniž byste se museli navzájem spřátelit. Cokoliv budete sdílet pouze svým přátelům, tito lidé neuvidí.

Navíc si lze na Facebooku můžete vygenerovat sledovací tlačítko, kterým zvětšíte množství těchto „sleďů“.

Nevýhodou je, že u osobního profilu nemáte žádný přehled, kolika lidem byl váš příspěvek zobrazen.

2. Sdílení ve Facebook skupinách

V další metodou, kterou lze pro propagaci na Facebooku využít, je sdílení vašich příspěvků či celých blogů ve skupinách. K tomu budete muset opět využít svůj osobní profil, takže se tento způsob nedá využít pro anonymní sdílení (pokud si nezaložíte fake účet).

Příspěvek ovšem nejde jen tak lážo plážo nasdílet. Je nutné si dobře rozmyslet kdy, kam a co sdílet.

2.1 Kam sdílet?

První věc, co musíte udělat, je najít si všechny Facebook skupiny, které nějakým způsobem souvisí s vaším blogem. Čím bude téma přesnější, tím větší máte šanci nové čtenáře nalákat. Pokud například píšete blog o běhání, dá se dobře sdílet do skupin o fitness, ale nejlepší výsledky dosáhnete právě ve skupině o běžcích.

Nebojte se malých skupin. V těch velkých je sice více potenciálních očí, ale zase se váš příspěvek rychle ztratí v záplavě dalších. Ve skupinách s menším počtem členů, vydrží o něco déle.

Než cokoliv sdílíte, dobře si přečtěte pravidla dané skupiny. Mohlo by se totiž stát, že váš příspěvek nebude odpovídat jejich regulím a jediné čeho dosáhnete, bude, že vás zablokují a smažou. Zároveň ke sdílení přistupujte se zdravím rozumem a netapetujte skupinu svými příspěvky. Staňte se vyznavači umírněnosti.

2.2 Co sdílet?

Sdílejte nejlépe odkaz na konkrétní článek. Nestačí ale vložit link, čtenáře zaujměte popiskem. Ten by měl ve zkratce popsat, co obsahuje váš článek a zároveň vyzvat členy skupiny k napsání komentáře. Komentář je totiž to nejcennější, co můžete v tom okamžiku získat. Příspěvky se ve skupinách totiž neřadí chronologicky. Pokud se u vašeho postu objeví nová reakce, posune se automaticky na první místo.

To znamená, že výzva ke komentáři by měla být co nejjednodušší. Aby si uživatel ani nemusel přečíst váš článek a mohl něco napsat přímo z Facebooku. Stejně tak se článek posune, pokud ho okomentuje vy sami, takže nezapomínejte odpovídat. Klidně nasajte nějaké tipy, které jsem sepsal k podpoře komentování obecně.

2.3 Kdy sdílet?

Obecně doporučuji spíše ve večerních hodinách, kdy svůj čas na Facebooku zabíjí nejvíce lidí. Pokud máte vytipovaných více skupin, které spolu souvisí, doporučuji postovat svoje příspěvky v rozdílný čas. Tím se teoreticky zvýší dosah mezi uživateli.

3. Facebook událost

Dobře se mi osvědčilo sdílet příspěvky na Facebook událostech, zvláštně u těch, které jsou masovějšího rázu a jsou k nim přihlášení stovky či tisíce lidí. Obecně se tam dá velmi dobře přidat reportáž z dané akce. Máte totiž jistotu, že cílíte na relevantní skupinu, ve které bude mnoho lidí, kteří si budou chtít váš report přečíst.

4. Facebook stránka

Nejběžnějším a také nejvíce komerčním způsobem propagace je klasická stránka na Facebooku. Jak jsem psal již na začátku, i když se vám podaří získat větší množství like, objeví se vaše posty pouze malému procentu fanoušků. I proto není page k free propagaci úplně vhodná.

Obecně platí, že byste měli dávat takové příspěvky, které uživatele vedou k nějaké interakci - komentování, likování, sdílení. Což ale obecně platí ke všemu, co ve spojitosti s blogováním děláte. Nyní údajně Facebook dává váhu nejenom výše zmíněným interakcím, ale i počtu přečtení článku.

Výhodou stránek rovněž je, že obsahují pokročilá analytická data a widget pro likování má velké množství nastavení a možností:

Všechno si musíte změřit!

Poslední částí tohoto článku už není typ propagace, ale spíše doporučení, jak to všechno měřit. Když totiž budete chtít využívat všechny 4 metody, bude pro vás velmi těžké určit, z jakých zdrojů vám chodí největší návštěvnost. Ve statistice přístupů totiž uvidíte pouze jeden zdroj a tím bude facebook.com.

Abyste mohli měřit tyto různé zdroje, je nutné používat nějaký pokročilejší měřící nástroj (Toplist nestačí). Na příkladu ukážu, jak vše funguje v Google Analytics s použitím vlastních kampaní.

Do sdílené url se připojí několik proměnných, které definují o jaký zdroj se jedná. Ukážu na příkladu. Chci sdílet článek:

https://michalozogan.cz/proc-doma-nenosim-kalhoty/

Na osobním profilu postnu url:

https://michalozogan.cz/proc-doma-nenosim-kalhoty/?utm_source=facebook.com&utm_medium=share&utm_campaign=Personal

Tím označím zdroj návštěvnosti Facebook, medium je sdílení a názvem kampaně je Personal, což představuje můj osobní profil. Pokud budu sdílet na svoji osobní stránce, používám formát:

https://michalozogan.cz/proc-doma-nenosim-kalhoty/?utm_source=facebook.com&utm_medium=share&utm_campaign=My

Link je obdobný jako u osobního profilu, pouze použiju jméno My. Tyto klíče si můžete zvolit podle svého. Při sdílení do skupin použiju:

https://michalozogan.cz/proc-doma-nenosim-kalhoty/?utm_source=facebook.com&utm_medium=group&utm_campaign=NAZEV_SKUPINY

Tj. medium je pro mě skupina (group). Název kampaně pak zvolím podle jména skupiny. Následně mohu analyzovat, které zdroje jsou pro mě úspěšně a ve kterých skupinách získávám nejvíce návštěvníků:

Statistika
Statistika

Porovnat samozřejmě mohu i poměr mezi sdílením na vlastních profilech a propagací ve skupinách.

14. května 2016